top of page
Keresés

Analóg Tachográf

Mi az analóg tachográf?


Az analóg tachográf egy olyan eszköz, amely rögzíti a teherautók és járművek vezetési adatait. Papírkorongra való rajzolással ad információt a sebességről, a sofőr tevékenységéről és a távolságról. Ez tartalmazza a kézi betáplálást, a munkaidőt és a járművön kívül végzett munkákat. Néhány régebbi teherautó és busz továbbra is analóg tachográfot használ a vezetői információk rögzítésére.


A 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknál kötelező a tachográf rögzítő berendezés használata a sofőr lényeges adatainak dokumentálásához. Az eszközt a vezetési időre, pihenőidőre és a szünetekre vonatkozó előírások betartására használják. Ezenkívül adatokat szolgáltatnak a megtett távolságról és a sebességről is. A tachográf-nyilvántartásoknak hozzáférhetőnek kell lenniük a rendfenntartó hatóságok számára, és a flottakezelők számára is hasznosak a műveleteik hatékonyabb irányítása során.


2024. december 31-ig minden 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművet, amely részt vesz a nemzetközi forgalomban, és még analóg vagy első generációs digitális menetíró készülékkel van felszerelve, kötelezően fel kell szerelni 2. generációs okos tachográffal.


Hogyan működik az analóg tachográf?


Az analóg tachográf működése viszonylag egyszerű. Az eszközben található egy tárcsa, amelyet a jármű mozgása forgat. A tárcsát viaszréteggel borítják, amin egy ceruza írásos nyomokat hagy. Ez az írás a vezetési adatokat rögzíti, például a sebességet, a munkatevékenységet és a megtett távolságot. A tárcsa egy teljes fordulata 24 órát vesz igénybe, és amint a teljes fordulatot végrehajtotta, le kell cserélni, hogy újabb adatokat lehessen rögzíteni. Ellenkező esetben a tárcsa az eredeti nyomok fölé írja az újabbakat. Azonban, ha az analóg korongot a kapacitáson túl használjuk, az EU-szabályok megsértését eredményezi. A 2006 előtt nyilvántartásba vett járműveket még analóg tachográfkoronggal szerelték fel, ám 2006-tól már megjelentek a digitális tachográfok.


Az analóg tachográf használatához a járművezetők manuálisan kitöltik az információkat, behelyeznek egy papírkorongot, és kiválasztják a munkavégzés üzemmódot. A tachográf pontosan rögzíti a sebességet és a sebességváltóval és sebességérzékelővel kapcsolatos tevékenységeket. A nap végén a járművezetők eltávolítják a tachográfot, rajta a feljegyzett adatokkal.


A tachográf használata törvényi előírás a teherautókban és buszokban, hogy rögzítsék a vezetői információkat, segítve a flottakezelőket a megfelelőség ellenőrzésében. A tachográfot kétévente felül kell vizsgáltatni, és a maximális tűréshatárok betartását legalább hatévente egyszer ellenőrizni kell.


Tudta?


Az analóg tachográfokban használt viaszbevonatú korongot eredetileg egy egyedi probléma megoldására fejlesztették ki. A tachográfok használatának elején a tintaalapú rögzítési rendszerek hajlamosak voltak a fagyásra, túl hideg hőmérsékleten. Ennek a problémának a kiküszöbölésére vezették be a viasszal bevont korongok használatát, mivel a viasz rugalmas maradt, és lehetővé tette a folyamatos rögzítést még rendkívül hideg időjárási körülmények között is. Ez az újítás biztosította, hogy a hőmérséklettől függetlenül pontos vezetői adatok rögzíthetők legyenek, így az analóg tachográfok megbízható eszközzé váltak a vezetési tevékenységek nyomon követésére különböző éghajlati viszonyok között is.

Tetszett a cikk és szeretne több ilyet olvasni?

Iratkozzon fel és mi emailben értesítjük ha hasonló cikket írunk.

bottom of page