top of page

Autólízing: melyik konstrukció éri meg a magyar vállalkozásoknak?

  • Szerző képe: easyTRACK
    easyTRACK
  • 20 órával ezelőtt
  • 4 perc olvasás

A cikk a magyar vállalkozások, flottakezelők és könyvelők számára mutatja be az operatív, nyílt és zárt végű autólízing 2025-ös hazai sajátosságait, külön hangsúlyt fektetve a magyar ÁFA-kezelésre, NAV-követelményekre és a járműkövetés gyakorlati előnyeire. Az összefoglaló a magyar jogi és adózási környezetre épít.


A lízing ma már nem egyszerűen arról szól, hogyan juthat céges autóhoz egy vállalkozás. A magyar piacon a konstrukció megválasztása adózási, pénzügyi és üzemeltetési kérdés is, amely jelentős különbséget hozhat a teljes flotta költségeiben. Ráadásul a telematikai eszközök – vagyis a járműkövetés, fogyasztás-elemzés, sofőrazonosítás és az elektronikus útnyilvántartás – új szintre emelik a hatékonyságot. Enélkül ma már könnyen elfolynak azok a forintok, amelyek egyébként megtakarításként maradnának a vállalatnál. Ebben a cikkben átfogó, de érthető módon mutatjuk be, hogyan működik az operatív, a nyílt és a zárt végű lízing, milyen tipikus hibákon csúsznak el a cégek, és hogyan illeszthető a járműkövetés a konstrukciók mellé úgy, hogy valódi pénzügyi előnyt termeljen.


Az autólízing 2025-ben továbbra is az egyik legnépszerűbb módja annak, hogy a magyar vállalkozások beruházás nélkül, tervezhetően jussanak megbízható járművekhez. A döntés azonban sokkal összetettebb annál, mint hogy “melyik a legolcsóbb havidíj”. Minden konstrukció másképp kezeli a tulajdonjogot, másképp alakul az ÁFA-levonhatóság, és másképp oszlanak meg az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatok. A flottapiac folyamatosan változik, ezért érdemes most újragondolni, hogyan éri meg a vállalkozásnak üzemeltetni a járműveit.

A magyar piacon három fő konstrukció érhető el: operatív (tartós bérlet), nyílt végű és zárt végű pénzügyi lízing. A választást leginkább három tényező határozza meg:


  • Ki lesz a jármű tulajdonosa a futamidő végén?

  • Hogyan alakul az ÁFA levonhatósága?

  • Mennyire szeretné a cég kiszervezni az üzemeltetési feladatokat?


2025-ben a járműkövetés szerepe is felértékelődött: az üzemanyag-megtakarítástól a biztosítási költségek csökkentéséig mindenhol kézzelfogható pénzügyi előnyt jelent.



Autólízing konstrukciók röviden


Operatív lízing

Az operatív lízinget sokan tartós bérletként ismerik, ami nem véletlen: ez egy szolgáltatásalapú konstrukció, ahol a jármű nem kerül az Ön tulajdonába, a hangsúly pedig a használaton és a teljes körű üzemeltetésen van. Azoknak a cégeknek ideális választás, amelyek nem akarnak foglalkozni a szervizzel, gumicserével, csereautóval vagy értékesítési kockázattal. A havidíj általában minden szolgáltatást magában foglal, így jól tervezhető a cash-flow. Az ÁFA szempontjából kedvező, hiszen legalább 50% levonható, megfelelő útnyilvántartással pedig akár 90–100% is. Az operatív lízingnél alkalmazott járműkövetési szolgáltatás különösen nagy értéket teremt, mert minden megtakarítás közvetlenül az üzemeltetési költséget csökkenti. Ilyen az alapjárati idők visszaszorítása, a vezetési stílus javítása, a fogyasztás csökkentése vagy épp a kockázatos helyzetek megelőzése. A magyar piacon ez ma már komoly versenyelőny.



Nyílt végű lízing

A nyílt végű pénzügyi lízing rugalmassága miatt vált népszerűvé főként áfakörös magyar vállalkozások körében. A futamidő végén eldöntheti, megvásárolja-e a járművet, visszaadja, vagy akár harmadik fél veszi meg. A havi díja általában kedvezőbb az operatív lízinghez képest, hiszen a maradványérték a futamidőn túli időszakot tükrözi. ÁFA-kezelésben szintén előnyös: a havi díjból ugyanúgy levonható 50–100%. A járműkövetés itt a költséghatékonyság mellett azért is értékes, mert pontosan elkülöníti az üzleti és magánutakat, így auditálhatóvá válik az ÁFA-levonás. Emellett növeli az átláthatóságot, ami segít eldönteni, hogy megérje-e megtartani a járművet a futamidő végén. Sok cégnél ez a telematikai adatok nélkül nehezen megválaszolható kérdés.



Zárt végű lízing

A zárt végű lízing leginkább klasszikus hitelhez hasonlítható: a futamidő végén biztosan az Ön tulajdonába kerül az autó. Ez a konstrukció akkor előnyös, ha a vállalkozás hosszú távú eszközként tekint a járműre, és nem az ÁFA-optimalizálás vagy a szolgáltatáscsomag az elsődleges szempont. Mivel a személyautók ÁFA-ja általában nem levonható, sok vállalkozás inkább egyszerűsége miatt választja. Itt a járműkövetés elsősorban vagyonvédelmi funkciókat lát el: lopásgátlás, riasztások, gyors helymeghatározás és állapotmonitoring. Ha tartósan szeretné megtartani a járművet, különösen egy drágább modellt, akkor ezek a funkciók szinte nélkülözhetetlenek.



A járműkövetés ÁFA-visszaigénylést is jelenthet


A járműkövetés nemcsak az üzemanyag-megtakarítás miatt fontos. A gépjárműflották legnagyobb költségét az üzemanyag, a karbantartás, a váratlan meghibásodások és a kárköltségek adják. Egy jó flottakövető rendszer ezekbe mind beavatkozik: monitorozza az agresszív vezetést, ezáltal a kopást, kevesebb bírságot eredményez, és akár 20–40%-kal is visszavághatja a váratlan leállásokat. A magyar flottapiacon ez nem elméleti ígéret, hanem gyorsan, 1–3 hónap alatt mérhető megtakarítás. És akkor az adminisztrációs előnyökről még nem is beszéltünk: az útnyilvántartás automatikusan és NAV-kompatibilisen készül, ami egyszerre csökkenti az adminisztrációt és megteremti az ÁFA-levonás biztos alapját. Sok vállalkozás pont ezen a területen bukik el, amikor még mindig kézzel próbál útnyilvántartást vezetni.



A három legsúlyosabb hiba, amit a magyar cégek rendszeresen elkövetnek


Az egyik tipikus tévedés az irreálisan alacsony km-keret operatív lízingnél, ami a futamidő végén komoly többletdíjakhoz vezet.


A másik a nyílt végű lízing telematika nélküli üzemeltetése, amikor a könyvelő kézzel próbálja szétválasztani az üzleti és magánutakat – ez gyakran védhetetlen a NAV felé, és jelentős ÁFA-veszteséget okozhat.


A harmadik pedig a zárt végű lízing biztosítás és nyomkövetés nélküli használata, ami egyetlen lopás vagy totálkár esetén milliós veszteséget jelenthet.


Ezek a hibák mind megelőzhetők lennének egy jól felépített üzemeltetési és telematikai rendszerrel.

Összességében elmondható, hogy 2026-ban (ha nem változnak az idei feltételek) a lízingkonstrukció kiválasztásakor érdemes nemcsak a finanszírozási oldalt, hanem az üzemeltetés egészét végiggondolni. Ha nem szeretne tulajdont, az operatív lízing a megfelelő. Ha döntési szabadságra és kedvező ÁFA-kezelésre van szüksége, a nyílt végű lízing lehet az optimális. Ha viszont biztosan saját járművet szeretne, a zárt végű konstrukció adja a legbiztosabb keretet. A járműkövetés pedig mindhárom esetben növeli a megtérülést – csak máshol és más formában. Érdemes tehát a finanszírozási döntést és a telematikai stratégiát együtt kezelni, mert a kettő együtt hozza a legnagyobb értéket egy magyar vállalkozás számára.



Szeretné, hogy 2026-ban valóban kevesebbe kerüljön a flotta üzemeltetése?


Az easyTRACK telematikai rendszere üzemanyag-megtakarítást, automatikus útnyilvántartást, valós idejű járműkövetést és vezetési stílus-elemzést kínál – már az első hónapoktól mérhető eredménnyel.



Tetszett a cikk és szeretne több ilyet olvasni?

Iratkozzon fel és mi emailben értesítjük ha hasonló cikket írunk.

bottom of page