top of page
Keresés

2024-től az autóbuszok a HU-GO rendszerben fizetnek útdíjat

Érkezik az autóbusz útdíj

Nemrég írtunk a 2024. január 1-jén életbe lépő, új közlekedési díjszabásról. A Kormány 336/2023. (VII. 24.) rendelete az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény végrehajtásában hozott változásokat és pontosításokat tartalmazza.


Az úthálózat minőségének javítása és a fenntartható közlekedési megoldások előmozdítása miatt létrejött rendelet egyik legfontosabb újítása az öt vagy több tengelyes útdíjköteles gépjárművek esetében bevezetett J5 díjkategória.


Megjelenik a külsőköltség-díj, ami a közúti közlekedéssel kapcsolatos levegőszennyezés, zajártalom és szén-dioxid-kibocsátás költségeinek megtérítését szolgálja, és ezek alapján számítják fel. Tulajdonképpen már most is érvényben van 2013 óta, ám a konkrét mértéke azóta is nullán állt. Most viszont változik a helyzet. Mivel a díj a kibocsátott szennyezés mértékével arányosan nő majd, valószínűleg ritkulni fog az utakon a korszerűtlen járművek száma.


Ami pedig szintén sokakat érint, az az autóbusz útdíjfizetés. 2024. februárjától ugyanis az autóbuszok is a megtett úttal arányos díjfizetési rendszerbe kerülnek. Egészen pontosan azok az autóbuszok, amelyek műszakilag megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3,5 tonnát.


De ez még nem minden! Az autóbuszok mellett útdíjköteles gépjármű lesz a nehéz tehergépjármű, lakóautó, és minden általa vontatott szerelvény, pl. pótkocsi, félpótkocsi.


Autóbusz útdíjbevallás: erre is gondolni kell


Az autóbuszok útdíjfizetése új kihívások elé állítja az érintett szervezeteket és vállalkozásokat. A következőkben megvizsgáljuk, hogy mit kell figyelembe venni az autóbuszok útdíjbevallásakor, és milyen lépéseket kell tenni a változások hatékony kezelése érdekében.


  • Viszonylati jegy


Az autóbuszok számára az interneten is megvásárolhatók az úgynevezett viszonylati jegyek, de ez a megoldás számos hátránnyal jár és fenntarthatósága is megkérdőjelezhető, mivel ebben az esetben például az autóbusz nem térhet le a kiválasztott útról, valamint maximum öt köztes állomást iktathat be. Így aki emellett tenné le a voksát, mindenképpen alapos tervezésre van szüksége és mellőznie kell a spontaneitást.


  • Az útdíj számítása


Az autóbuszok útdíjának kiszámítása nem egyszerű feladat. Kikerülésük az e-matricás rendszerből sokunk dolgát nehezíti meg, hiszen a teherautókhoz hasonlóan már a buszok is a megtett úttal használatarányosan fogják megtéríteni az útdíjat. Ezért nélkülözhetetlen olyan eszközök, rendszerek, és szolgáltatások használata, amelyek pontosan nyomon követik az autóbuszok útvonalait és megtett távolságait.


  • Adatgyűjtés és nyilvántartás


Az autóbuszok üzemeltetőinek gondoskodniuk kell az adatgyűjtésről és azoknak az adatoknak a nyilvántartásáról, amelyek alapján az útdíjat kiszámítják. Az útdíjfizetési rendszerhez való megfelelő adatszolgáltatás kulcsfontosságú a költségek pontos meghatározásához.


  • Díjfizetési határidők


Az autóbusz üzemeltetőinek szigorúan be kell tartaniuk az útdíjfizetési határidőket. Késedelmes fizetés esetén büntetések és pótdíjak is felmerülhetnek, ami további költségeket jelenthet.


  • Az autóbusz flotta optimalizálása


Az útdíjfizetési rendszer bevezetése lehetőséget ad az autóbuszflotta hatékonyabb felhasználására. A megtett út alapján történő díjfizetés ösztönözheti az üzemeltetőket arra, hogy tervezett útvonalakat és menetrendeket hozzanak létre a költségek minimalizálása érdekében, ami egyéb fronton is praktikus a vállalkozás számára.


  • Költségek ellenőrzése és “zöldebbé válás”


Az autóbuszok útdíjának bevezetése azt is jelenti, hogy az üzemeltetőknek figyelniük kell a költségeket. A külsőköltség-díj, amely a környezetbarát közlekedésre ösztönzi a vállalkozásokat, azt is jelenti, hogy az autóbuszoknak környezetkímélőbbé kell válniuk.


  • Dokumentáció és adminisztráció


Az autóbusz üzemeltetőinek részletes dokumentációt kell vezetniük az útdíjjal kapcsolatos tranzakciókról és fizetésekről. Az adminisztratív terhek minimalizálása érdekében érdemes lehet digitális rendszerekre és szoftverekre támaszkodni.


  • Kommunikáció az utasokkal


Az autóbuszok útdíjfizetése esetén az üzemeltetőknek kommunikálniuk kell az utasokkal az esetlegesen őket is érintő árváltozásokról. Az utasoknak is fontos lehet tudniuk, hogy ily módon hozzájárulnak az utazás fenntarthatóságához.


Amennyiben szeretné elkerülni a változással járó vesződségeket és esetleges bírságokat, válassza a kényelmesebb és megbízhatóbb elektronikus útdíjfizetési rendszert akár fedélzeti HU-GO Display visszajelző készülékkel!


Az easyTRACK segítségével


  • Térképes felületen valós időben nyomon követheti az autóbuszok mozgását, letöltheti a hozzájuk tartozó kimutatásokat, adatokat, számlákat.

  • Riasztásokat állíthat be különböző eseményekre (határátlépésről, hirtelen üzemanyagszint csökkenésről, műszaki vizsga esedékességéről, de akár egyéni kilométer, vagy időpont alapú riasztásokat is megadhat).

  • Ellenőrizheti az üzemanyag-fogyasztást és az ezzel kapcsolatos visszaéléseket.

  • 40-féle kimutatás közül választhat, mint például járműkihasználtság figyelés vagy menetadat összesítő riportok.


Az autóbuszok útdíjrendszere 2024-ben életbe lép, és ez számos szervezet és vállalkozás számára új kihívásokat jelent. Az előkészületek és a megfelelő intézkedések megtétele segíthet abban, hogy az autóbuszok útdíjbevallása zökkenőmentesen történjen, és hogy az útdíjfizetési rendszer hozzájáruljon a fenntartható közlekedés előmozdításához.


Az üzemeltetőknek folyamatosan figyelniük kell a változásokat és alkalmazkodniuk azokhoz, hogy sikeresen kezeljék az új rendszert. Ugyanakkor valószínű, hogy a szállítmányozók fokozatosan áttérnek a praktikusabb és megbízhatóbb megoldás, vagyis a fedélzeti egység (OBU) alkalmazására. Ez nemcsak az elektronikus útdíj automatikus bevallását segíti, de a bírságok elkerülését is, és ad lehetőséget az utólagos fizetésre is.

Tetszett a cikk és szeretne több ilyet olvasni?

Iratkozzon fel és mi emailben értesítjük ha hasonló cikket írunk.

bottom of page