Útdíjváltozások 2024. január 1-jétől
2024. január 1-jén életbe lép Magyarország új közlekedési díjszabása, amely a közúthálózat fenntartásához és fejlesztéséhez szükséges forrásokat biztosítja. A Kormány legújabb 336/2023. (VII. 24.) rendelete az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény végrehajtásában hozott változásokat és pontosításokat tartalmazza, amelyek célja az úthálózat minőségének javítása és a fenntartható közlekedési megoldások előmozdítása.
Itt az új díjkategória január 1-jétől, a J5
Az új díjszabás különös hangsúlyt fektet az egyes járműkategóriák környezetvédelmi jellemzőinek figyelembevételére, valamint a nehézgépjárművek és magas tengelyszámú járművek hatékonyabb adóztatására. Az öt vagy több tengelyes útdíjköteles gépjárművek esetében bevezetett J5 díjkategória az ilyen járművek nagyobb terhelése miatt alkalmazott differenciált díjakat hoz magával.
2024. február 1-jén lép hatályba egy új módosítás, miszerint az e-útdíj rendszerben megjelennek a 3,5 tonna műszakilag megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó autóbuszok is, melyek jelenleg még az e-matrica rendszerben kötelezettek a díjfizetésre.
Ez azt jelenti tehát, hogy 2024. február 1-től az e-útdíj rendszerben útdíjköteles gépjárművé válik az autóbusz, nehéz tehergépjármű, lakóautó, és minden általa vontatott szerelvény, pl. pótkocsi, félpótkocsi.
Milyen változásokra számíthatnak a járművezetők?
Január 1-jétől bővül az útdíjköteles útszakaszok listája.
Bevezetésre kerül a környezetterhelési díj, melynek számításánál több tényezőt is figyelembe vesznek, például a jármű tengelyeinek számát és az eurokód minősítését.
Az infrastruktúradíj legmagasabb szintjét és az egyes díjkategóriákban alkalmazandó mértékét az 1. mellékletben előírt számítási alapelvek szerinti módszertan alapján kell meghatározni két tizedesjegy pontossággal.
Az infrastruktúradíj miniszter által meghatározott mértékét az útdíjszedő közzéteszi a honlapján.
A változtatások nem csupán az útdíjak szintjét érintik, hanem a díjakból származó bevételek felhasználását is meghatározzák. A közlekedésért felelős miniszter köteles minden év november 30-ig felülvizsgálni az útdíjakat és a külsőköltségdíjakat, valamint elszámolni a bevételek felhasználását.
Az elszámolásnak tartalmaznia kell a közúti közlekedési infrastruktúrára és a fenntartható közlekedési projektekre fordított kiadások mértékét is, amelyek célja a modern és környezetbarát közlekedés előmozdítása.
A közzététel és a hatálybalépés között legalább 30 napnak el kell telnie. A külsőköltségdíj összegét differenciált módon kell kiszámítani, és ennek során a 2. mellékletben rögzített minimális követelményeket és módszereket kell alkalmazni.
Az új díjszabás életbe lépésekor a közlekedési hatóságok honlapján elérhetővé válnak a díjszabás részletes részei és a hozzájuk tartozó kalkulátorok, amelyek segítik az autósokat a pontos költségek előrebecslésében. A számítási módszertan itt érhető el.
A járművezetőknek és a közúti közlekedésben érintett szereplőknek érdemes tájékozódni a változásokról, hogy a legjobban kihasználhassák a megújult díjszabás előnyeit, és együtt járulhassanak hozzá a közlekedési hálózat fejlesztéséhez és fenntarthatóvá tételéhez.
Szeretne egyszerűen eleget tenni 3.5 tonna feletti tehergépjárművei útdíjbevallási kötelezettségének? Válassza az easyTRACK-et!
Ellenőrizze az útdíjbevallás folyamatát az easyTRACK webes felületen keresztül és a HU-GO Display visszajelző készülék segítségével!
Forrás: Magyar Közlöny