Augusztustól kötelező a legújabb digitális tachográf használata
Kezdjük az elején: az első generációs digitális menetíró készülékek használata már 2019 nyara óta kötelező az újonnan (2006 után) forgalomba helyezett teherautókban az EU-ban. A 2006 előttiekben viszont még jelenleg is alkalmazható a korongos, analóg tachográf.
Most pedig itt a következő változás, amellyel számolniuk kell a fuvarozóknak: 2023. augusztus 21-től az újonnan forgalomba álló teherautókon már csak a legújabb fejlesztésű, második generációs digitális tachográfok működhetnek.
Az első generációs okos tachográfnál régebbi eszközök cseréjének legkésőbb 2024 végéig kell megtörténnie a külföldön használt teherautók esetében. Legkésőbb 2025 augusztusáig viszont már minden első generációs okos tachográfot is le kell cserélni vagy szoftverfrissítéssel korszerűsíteni kell.
Az „okos” tachográf kora
Az okos tachográfok a 2014-es jogszabállyal kerültek be a köztudatba. Az új technológia létrejöttének oka ezúttal sem volt más, mint a visszaélések kiküszöbölése.
Az okos tachográf megjelenésének elsődleges célja:
A kötelezően előírt vezetési- és pihenőidők betartása
A készülék manipulálásának ellehetetlenítése.
A munkáltatók és a sofőrök feladatainak elősegítése mellett lerövidíti az adminisztrációval töltött időt, egyszerűsíti a folyamatokat és az ellenőrök munkáját is megkönnyíti, hiszen az eszköz GPS-összeköttetése révén minden szabálytalanság kiszűrhető, bármely országban.
A második generációs tachográfokkal már a határátlépés, az indulás és érkezés helyadatai és a jármű pozíciójának automatikus rögzítése is lehetséges a kötelezően előírt óraszámnak megfelelően. De ez még nem minden! A gyártó szerint a legújabb tachográf a tengelyterhelési adatokat is rendelkezésünkre bocsátja, ami az útdíjfizetésben jelentős változásokat hozhat.
Ezentúl megbüntethetnek a tachográfadatok alapján?
Joggal kérdezhetjük, hogy amennyiben az adatokat a hatóságok is látják távolról, nem szabhatnak-e ki büntetést, ha valami számukra nem tetszőt látnak.
A válasz: igen és nem.
Elmagyarázzuk.
A távoli ellenőrzés az okos tachográfok esetében DRSC technológia segítségével valósul meg. Mit is jelent ez?
A DRSC (Dedicated Short Range Communication) 5,8 Ghz -es rádiófrekvencián működő adatátviteli technológia. A valóságban ezeket a berendezéseket úgy kell elképzelni, mint a jelenleg üzemben lévő traffipaxokat.
Többfajta berendezés áll majd a hatóságok rendelkezésére: a használat típusától függően lehet mobil egység, vagy fixen telepített.
A mobil egységekből forgalmaznak olyan változatot is, amely gépjárműbe telepíthető, ezáltal akár mozgó járműből is végezhető ellenőrzés a közutakon.
Ezek a berendezések a gépjármű elhaladásakor letöltik a szükséges adatokat a járműről, és egy gyors elemzést futtatnak rajta, ami alapján eldönthető, hogy érdemes-e a hatóságoknak megállítani a járművet vagy sem.
De hiába végzik el a gyors elemzést és kerülnek feltárásra az esetleges szabálysértések, a hatóságok a hatályos jogszabályok szerint az így észlelt információk alapján nem szabhatnak ki büntetést! Kizárólag a közúti ellenőrzések alkalmával bírságolhatnak, ahogyan eddig is.
Viszont!
Ez nem jelenti azt, hogy a közlekedési hatóság illetékesei nem küldhetik el az adatokat egy közelben tartózkodó ellenőrnek, aki aztán már célirányosan közúti ellenőrzés alá vonhatja a járművet…
Mi ebből a tanulság?
Minden esetben tartsuk be a szabályokat, hiszen az mindig könnyebb, mint a szabálytalanságok leplezése és az azon való aggódás, hogy bírságot kapunk.
Többé nem okoz gondot a vezetési- és pihenőidők kiszámítása
A vezetési idő a logisztika egyik legfontosabb erőforrása. A sofőrökre vonatkozó szabályokat számos rendelkezés határozza meg, melyek betartását nagyon szigorúan ellenőrzi a hatóság.
A vezetési- és pihenőidők megsértése alkalmanként 80 000 - 300 000 Ft-os bírsággal járhat, így érdemes az aktuális szabályokkal tisztában lenni és rászánni az időt a megfelelő felosztás kiszámítására – utóbbi meglehetősen sok fejtörést okoz a sofőröknek.
Legalábbis okozott. Eddig.
Az easyTRACK vezénylés segítő szolgáltatásával ugyanis ezentúl megszűnnek a tervezéssel járó terhek.
Hogyan működik?
Az úgynevezett prediktív tachográf rögzíti a vezető munkaidejét és a sofőr tevékenységeit, majd ezek alapján kiszámolja, hogy mikor ér véget a napi vezetési ideje, illetve mikor kell kötelező szünetet tartania.
A prediktív tachográf képes pontos előrejelzést adni a sofőröknek arról, hogy adott vezetési ciklusban (napi, heti, kétheti) mennyit vezethetnek még és mikor kell pihenőt tartaniuk, továbbá megmutatja a hátralévő vezetési- és pihenőidőt.
A rendszer kezeli az úgynevezett “négykezes” (kétsofőrös) vezetést is, melyre eltérő szabályok vonatkoznak
A rendszer a fenti adatokat könnyen érthetően jelzi a rendszerben, továbbá figyelmeztetést küld, hogy a sofőrök – akár önhibájukon kívül – elkerülhessék a büntetéseket.
A tachográfot érintő változásokban idén sincs tehát hiány, azonban a technológia fejlődésével egyre több olyan megoldás akad, amellyel a flottamenedzserek hatékonyabban tervezhetik meg a járművek útvonalát, csökkentve ezzel a fogyasztást és az üzemeltetési költségeket. Mindemellett a munkaidő előrejelzést végző szolgáltatással a sofőrök dolga is jelentősen egyszerűsödhet, a vezetési- és a közúti biztonság pedig nagyban javulhat.
Kérdése van vezénylés segítő szolgáltatásunkkal kapcsolatban? Kollégáink segítenek!
Cikkünk a 2023. májusában elérhető adatok és a jelenleg aktuális szabályozások alapján készült.
コメント