You need to enable JavaScript in order to use the AI chatbot tool powered by ChatBot
top of page
Keresés

Sokat kockáztat, és nagyon ráfizethet, aki nyáron téli gumival jár

A szezonális gumicsere tavasszal is ugyanolyan fontos, mint a télre készülve. A nyárra fent "felejtett" téli gumi balesetveszélyes, és még a fogyasztást is növeli. Az easyTRACK használatával erre is van megoldás.



Gumicsere
A szezonális gumicsere tavasszal is ugyanolyan fontos

Gyakori tévhit az autósok körében, hogy a szezonális gumicserék közül az egyik kevésbé fontos, mint a másik. Azzal lényegében mindenki egyetért, hogy rendkívül balesetveszélyes télen nyári gumival járni, ezt a cserét az esetek nagy többségében nem is hanyagolják el az autósok. Más viszont a helyzet, amikor téliről nyári gumira kellene váltani. Sokan spórolásból, esetleg lustaságból még akkor is téli gumival járnak, amikor a hőmérő higanyszála már tartósan húsz fok fölé kúszik, sokszor a csere teljesen el is marad. Az autósok valamiért kevésbé tartják veszélyesnek, ha téli gumival autóznak a kánikulában, pedig az évszaknak nem megfelelő abroncsok használata nyáron is ugyanolyan veszélyes, mint télen.


A téli és nyári gumikat pont azért kell cserélgetni, mert mintázatukban és anyagukban is jelentősen eltérnek. A keményebb keverékű nyári gumikkal lehetetlen megfelelő tapadást elérni télen, de ugyanígy a lágyabb téli gumik sem teljesítenek jól a forró aszfalton - vészfékezésnél érheti igazán nagy meglepetés a sofőröket. A téli gumikat olyan vegyületek használatával állítják elő, amelyek teljesítményét alacsony hőmérsékleti viszonyokra optimalizálták. A magasabb hőmérséklet nagyon kedvezőtlen hatást gyakorol a lágyabb keverékekre, ez a futófelület profiljának jóval nagyobb mértékű kopásában is megjelenik.


Ez annak az eredménye, hogy a téli gumik valósággal "elkenődnek" a forró aszfalton, a hóban való kapaszkodást segítő lamellák is gyakran elszakadnak, így végül télen is használhatatlanná válik az abroncs. Az autó súlyától és teljesítményétől függően akár egy év alatt is "lenullázható" a négy évszakosnak befogott téli gumi, de jellemzően két-három évet kibírnak, míg elérik a kritikusnak számító, csereérettséget jelentő 4 mm-es profilmélységet. Érdemes szem előtt tartani, hogy minél nehezebb egy autó, annál gyorsabb a nyári kopás is.



Baleset
A baleset nem játék

Aki tartósan téli gumival autózik nyáron, rosszabb irányíthatóságra és fékteljesítményre számíthat. A téli gumik összetétele túl puhává és rugalmassá válik nyári körülmények között, aminek hatására az abroncs eldeformálódhat és tapadását veszítheti kanyarodáskor és fékezéskor egyaránt. A defektek kockázata is sokkal nagyobb, mert a körülmények miatt az ideálisnál gyorsabban kopó abroncsok a mechanikus sérülésekre is sokkal érzékenyebben reagálnak. Az évről évre nagyszabású gumiteszteket végző német autóklub (ADAC) adatai szerint a nyáron használt téli gumik féktávolsága 100 km/h-nál akár 16 méterrel is hosszabb lehet, mint a nyári gumiké. Vagyis ahol nyári gumival az autó már megállna, ott a téli gumival felszerelt autó sebessége még bőven elegendő ahhoz, hogy egy gyalogos életét veszélyeztesse, vagy balesetet okozzon.


És a baleset nem játék: több biztosító is előírhatja a casco szerződési feltételei között az évszaknak megfelelő abroncs használatát. Ha valaki nem az évszaknak megfelelő gumival okoz balesetet, a szerződésében pedig szerepel ilyen feltétel, a biztosító mentesülhet a kártérítési kötelezettség alól, így az anyagi kárt teljes mértékben saját zsebből kell fizetni.


A nyáron használt téli gumi a durvább mintázat miatt magasabb gördülési zajjal és vibrációval is járhat, a nagyobb gördülési ellenállás a fogyasztást is jelentősen növelheti. A fogyasztás növekedése az easyTRACK-rendszer használatával is pontosan nyomon követhető és észlelhető, így gyorsan pótolhatóvá válik az esetlegesen elfelejtett gumicsere.


A Valós idejű riasztáskezelő rendszerünkkel (ALERT) folyamatosan ellenőrzés alatt tarthatók a megtett kilométerek, sőt beállítható az is, hogy meghatározott kilométerenként figyelmeztetés jelenjen meg az abroncsok elhasználódásával és időszakos ellenőrzésével/cseréjével kapcsolatban. Kérhető dátumalapú riasztás is, amely emlékeztethet a gumiszervizbe való bejelentkezés időszerűségére, de ugyanígy a jogosítvány, forgalmi engedély vagy autópálya-matrica lejáratára is.


Az easyTRACK-rendszerben található CAN-adatok segítségével távolról is elérhetőek a járművek kilométeróra-adatai, ami jelentősen megkönnyíti az adminisztrációt és a szervizidőpontok kezelését. A fent felejtett téli gumi mellett a nem optimális vezetési stílusból fakadó többletfogyasztás is kiszűrhető: a rendszer rögzíti, ha a járműveket magas fordulatszám-tartományban használják, vagy hirtelen gyorsítanak és rendszeresen magas sebességtartományban közlekednek velük.


Tetszett a cikk és szeretne több ilyet olvasni?

Iratkozzon fel és mi emailben értesítjük ha hasonló cikket írunk.

bottom of page